Home » Geluidsdempende koptelefoon kind, hoe werkt dat op school?

Geluidsdempende koptelefoon kind, hoe werkt dat op school?

Janneke
904 Weergaven
kind geluidsdempende koptelefoon

Koptelefoons, tangles en wiebelkussens zijn ontwikkeld om de concentratie van kinderen te verbeteren. In iedere klas zijn er kinderen die moeite hebben met concentreren en dat aantal ligt een stuk hoger dan dat men vaak denkt. Deze concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop kinderen prikkels verwerken. Niet voor niets zijn er hulpmiddelen die hierbij ondersteunen. Toch gaat iedere school hier anders mee om. Zo hangen de geluidsdempende koptelefoons voor een kind bij de ene school naast het digibord, de andere school is terughoudend. Hoe komt dat? Vaak kunnen de koptelefoons juist de drukke, dromerige of onrustige kinderen helpen om zich te concentreren. En dit kan zelfs invloed hebben op de leerprestaties, ook negatief! Hoe werkt dit? Lees er hier meer over!

Gemiddeld zitten er 25 tot 30 kinderen in de klas. Klinkt veel, maar het onderwijs is hier ook echt op ingericht. Afwisseling van taken, gezamenlijk met een maatje iets doen, in een groepje of individueel werken. Verschillende manieren om goed te kunnen leren. Daarnaast zijn er ook diverse middelen die ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld een eigen muziek koptelefoon voor elk kind in de klas. Zo kunnen kinderen oefeningen op de tablet doen, zonder met het geluid hun klasgenoten te storen. Toch gebeurt het nog geregeld, dat potloden opgegeten worden, kinderen naar buiten uit het raam staren of iemand van zijn stoel valt doordat hij net iets te ver naar achteren wiebelt. Gelukkig weten we ook dat dit niet te maken heeft met ongeïnteresseerd, druk of vervelend gedrag. Maar juist alles met de prikkelverwerking. Deze kennis maakt het ook weer ingewikkelder, want die prikkelverwerking werkt bij iedere persoon anders. Helpt een geluidsdempende koptelefoon dan voor een kind of moet je juist iets anders doen?

Wat is prikkelverwerking?

Sensorische prikkelverwerking is een proces waarbij het zenuwstelsel zorgt voor een passende reactie op binnenkomende informatie. Deze informatie bestaat uit de sensorische ervaringen die via de zintuigen naar de hersenen gaan. Dit gaat via de omgeving, door te horen, voelen, ruiken, zien en proeven. Maar daarnaast is er ook nog informatie die van binnen het lichaam komt, zoals de stand van de ledematen en het evenwicht. In het brein wordt door middel van aandacht bepaald welke sensorische informatie voorrang krijgt op andere. Zo worden sommige prikkels genegeerd of er wordt juist op gereageerd. Een prikkel moet een drempelwaarde bereiken voordat deze wordt waargenomen. Deze is voor iedereen verschillend. Sommigen hebben een hoge drempel en merken prikkels niet snel op. Anderen hebben een lage drempel en merken prikkels snel op. Aldus de onderzoekers van de Wobble Studie (het Wiebelkinderen-onderzoek naar betere breinprestaties en leereffecten) welke werd uitgevoerd door de Open Universiteit en Maastricht University.

school koptelefoon

Meer dan 25% van de kinderen heeft last!

Uit de Wobble Studie blijkt dat één op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs een niet optimale verwerking van zintuiglijke prikkels heeft. Als kinderen moeite hebben met concentreren, kan dat nadelig zijn voor hun schoolprestaties. Ze krijgen de stof niet mee of kunnen tijdens een toets de aandacht niet of niet lang genoeg erbij houden. Soms krijgen deze kinderen een diagnose zoals AD(H)D, PPD-NOS of leerstoornis, maar het kan ook zijn dat de concentratieproblemen te maken hebben met de manier waarop kinderen prikkels uit hun omgeving verwerken.

Wat zijn de effecten?

Scholen hebben vaak een hele reeks middelen om kinderen te helpen om met hun te hoge óf te lage prikkeldrempel om te gaan. Maar als je bedenkt dat de prikkelverwerking voor iedereen anders werkt, hoe zit dat dan? Wat blijkt? Hulpmiddelen moeten alleen ingezet worden in samenspraak met een expert op het gebied van sensorische prikkelverwerking, zoals een ergotherapeut. Juist zij kunnen goed bekijken wat voor een kind wel of niet werkt! Het is dus zeker geen one size fits all, en moet zo dus ook niet ingezet worden. Kinderen zelf zijn vaak erg enthousiast om een hulpmiddel te gebruiken. Zo blijkt uit de praktijk en het onderzoek! Het wiebelkussen blijkt het meest favoriet, daarop volgend de geluidsdempende koptelefoon voor een kind. Wil je als school of als ouder meerdere koptelefoons kopen? Kijk dan ook eens online bij de voordelige pakketten die aangeboden worden. (o.a. bij oorkappenshop.nl)

oorkappen stress

Doe wat werkt!

Nu blijkt dat een sensorisch hulpmiddel niet voor iedereen werkt, is het juist belangrijk dat wanneer je als docent of ouder iets in de concentratie merkt, hier stappen in te ondernemen. Soms kan een hulpmiddel, zoals een geluidsdempende koptelefoon voor een kind ook in een tijdelijke ‘stressvolle’ situatie een uitkomst bieden. Daarnaast kan het ook heel prettig voor thuis zijn (te koop bij o.a. pluggerz.com). Het wegnemen of toevoegen van prikkels kan wel degelijk effect hebben op de prestaties van jouw kind. En naast de prestaties kan dit ook effect hebben op hoe jouw kind zich voelt. Uiteindelijk werkt dat natuurlijk door op alle vlakken en willen we allemaal een happy KID!

Wellicht heb jij nog tips of ideeën? Je kunt ze hieronder delen, zodat een ander er weer iets aan kan hebben!

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten