Home » Bokstherapie, lucht op! Lees er hier alles over!

Bokstherapie, lucht op! Lees er hier alles over!

Janneke
559 Weergaven
therapeutisch boksen

Heb je weleens gehoord van bokstherapie? Dit is een ervarings- en verwerkingsgerichte vorm van boksen. Bij therapeutisch boksen doe je fysieke boksoefeningen en werk je tegelijkertijd aan je persoonlijke doelen. Ik houd van ‘aan de slag’ gaan. Wanneer er sprake is van gehoorverlies is het lastig om constant maar in gesprek te zijn. Andere vormen kunnen hier dan juist goed bij helpen. Bokstherapie is hier een voorbeeld van! Ik ging in gesprek en vertel je hier alles over!

Vastzittende schouders, pijn in de nek, het zijn veelgehoorde klachten van mensen met een hooruitdaging. Goed verstaan kost inspanning. Soms zit je op het puntje van je stoel, want heb ik het wel goed verstaan? Daarnaast heb je er soms een dagtaak aan om goed voor jezelf te blijven zorgen op dat gebied. Op de juiste plek gaan zitten tijdens een vergadering, tussendoor een pauze nemen. Dat vraagt een stukje assertiviteit. Niet alleen voor mensen met gehoorverlies. Irene biedt al lange tijd deze vorm van therapie aan. Meer uit je hoofd, meer in je lijf, vertelt zij. Ze heeft zelf jarenlang in de geestelijke gezondheidszorg gewerkt en merkte juist hoe helend bewegen kan zijn. Bokstherapie zorgt ervoor dat je beter bij je gevoel kunt komen en dat je lichaam en geest meer gaan samenwerken. Met bokstherapie laat je direct zien hoe jij omgaat met conflicten. Irene vertelt dat ze eigenlijk gewoon aan de slag gaat, buiten, en af en toe gaan de handschoenen omlaag. Dan is er een gesprek of een vraag of opmerking. Daarnaast kan bokstherapie ook helpend zijn wanneer je aan het herstellen bent van een operatie. Waar liggen je grenzen, hoe voel je ze en wat doe je ermee? En juist ook wanneer er sprake is van gehoorverlies, kan het juist zo fijn zijn als een gesprek niet alleen om gesproken taal draait!

Het verhaal van Lisa & Irene

Lisa* voelt zich vaak machteloos. Ze is plotseling slechthorend geworden en heeft een vervelende constant aanwezige ruis in haar oor, waardoor haar hele leven op z’n  kop staat. Ze is vaak verdrietig, maar probeert de gevoelens te onderdrukken. Op die manier probeert Lisa controle te hebben over haar gevoelsleven. Want ‘verdrietig zijn is zwak en nergens goed voor’, zegt ze. Tegelijkertijd is Lisa gevoelig voor kritiek. Bij kritiek komen boze gevoelens op een heftige manier omhoog. Ze vecht dan tegen de tranen, haar lichaam verkrampt en meestal loopt Lisa weg. Het gevolg is dat Lisa altijd gespannen is, niemand dichtbij laat komen, zich terugtrekt en zich eenzaam voelt. Ze heeft het gevoel dat niemand het verder begrijpt wat haar is overkomen.  

Tijdens de eerste sessie doen Lisa en Irene een rustige oefening. Lisa moet met haar handen zachtjes mijn bokshandschoenen aantikken. Irene vraagt Lisa wat ze voelt als ze haar ogen rood en vochtig zie worden. ‘Ik voel niks’ zegt ze eerst. ‘Dit doet niks’.  Lisa tikt steeds harder en sneller tegen de handschoenen. Haar blik verandert. Ze kijkt star. Irene laat haar stoppen. Wat gebeurt er nu, vraagt Irene haar. ‘Ik weet het niet. Ik wil weg van hier. Gewoon verdwijnen.’ Irene laat een stilte vallen. 

Voelen vanuit je lijf!

En dan barst Lisa in huilen uit. ‘Ik wil niet huilen. Niemand hoeft dat te zien.’ Er ontstaat een open gesprek over de opvoeding en jeugd van Lisa. Over haar veeleisende baan, haar gevoel altijd ‘aan’ te staan. En nu slaapt ze slecht door de tinnitus, en lukt het niet meer om alles bij te houden. Ze mist soms wel hele stukken tijdens een vergadering. Na tien minuten praten en huilen vraagt Irene aan Lisa de bokshandschoenen aan te doen. Ze mag op de pads stoten, twee minuten lang, zo hard en snel als ze kan. Vloekend deelt Lisa haar stoten uit. De tranen rollen over haar wangen. Ze gaat en gaat en gaat. Na twee minuten vraagt Irene haar te stoppen. Ze hijgt, zweet en hangt voorover. En dan komt ze omhoog. ‘Jeetje zeg! Wat is dit lekker. Ik kan dit gewoon!’ 

En hoe voel je je nu, vraagt Irene ‘Dat weet ik niet precies’, zegt Lisa. ‘In ieder geval niet boos. Het is even helemaal weg.’

*Lisa is een gefineerde naam, maar in de praktijk komt Irene geregeld mensen tegen die vast lopen in gesprek. 

therapeutisch

Verschillende vormen 

Er zijn verschillende manieren om om te gaan met gehoorverlies. De impact op je leven gaat verder dan het toevoegen van een hulpstuk zoals een cochleair implantaat of hoortoestel. Het feit blijft namelijk dat dit niet het gehoor kan vervangen. Het zal altijd meer inspanning vragen om anderen goed te kunnen blijven verstaan en om in contact te blijven met jezelf en met anderen. Hierbij coaching of ondersteuning zoeken, kan veel helpen. Voordat ik een cursus doe, heb ik soms een heel rijtje met waarom het niet te doen, tijd en geld is daar dan meestal een onderdeel van. Wanneer ik het wel doe, merk ik hoe het mij weer verrijkt. Eigenlijk op alle vlakken. Maar bovenal merk ik dat het gewoon echt belangrijk is om tijd voor mijn gehoorverlies, maar ook voor mijzelf te maken. Het is van belang om jezelf te ontwikkelen.

#LET’S DO THIS!

  • Maak tijd

  • Geloof in jezelf

  • Stel jezelf open

  • Maak een lijst met dingen die energie geven en kosten

  • Lees over het onderwerp waar je interesse naar uitgaat. (Bijvoorbeeld op het internet of koop een boek.)

gehoorverlies

Ervaar het zelf 

Bokstherapie sterkt je in het omgaan met stressvolle gebeurtenissen en lastige gevoelens en helpt als je belemmerende gedachten, overtuigingen en patronen wilt doorbreken. Het maakt je weerbaarder, veerkrachtiger en zelfverzekerder. Je maakt kennis met de basis van het boksen: houding, ademhaling, aanvallen, verdedigen, counteren. Het belangrijkste: je leert jezelf kennen. Je hoeft géén ervaring te hebben met (kick)boksen of een andere vecht- of verdedigingssport om bokstherapie te doen. Deze vorm van therapie is er voor iedereen, dus ook voor mensen zonder gehoorverlies. 

De reden waarom je jezelf wilt ontwikkelen is niet van belang, de wijze waarop je dit doet ook niet. Wat wel belangrijk is, is dat het bij jou past! Er is een divers aanbod te vinden. Van belang is om te bedenken en te bekijken wat je nodig hebt of wat je zou willen. Hoeveel tijd heb je? Zoek je iets in de avond of juist overdag? Wil je het individueel doen of juist in groepsvorm? En wat is jouw budget? Is er nog ergens anders budget te vinden? 

Wil jij ook met bokstherapie aan de slag? Meer informatie op bokstherapie023.nlWellicht heb jij nog tips of ideeën? Je kunt ze hieronder delen, zodat een ander er weer iets aan kan hebben!

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten