Home » Hoorjemij|| Gehoorexpert Celine Jacobs is naast audioloog en audicien ook coach en begeleid mensen vanuit haar eigen praktijk!

Hoorjemij|| Gehoorexpert Celine Jacobs is naast audioloog en audicien ook coach en begeleid mensen vanuit haar eigen praktijk!

Janneke
149 Weergaven
Hoorjemij is een rubriek waar andere mensen aan het woord komen! Het gaat om mensen, die op enige manier een relatie hebben met slechthorendheid. Dat kan een partner van zijn, een ouder, een collega, een logopediste, een audicien, of iemand met gehoorverlies.

Ik ben Celine Jacobs, audioloog en audicien. Ik heb een privépraktijk opgericht om mensen met gehoorproblemen optimaal te ondersteunen in hun dagelijks leven. Ik pas niet alleen hoortoestellen aan op het gehoor van de cliënt, een groot deel van de tijd gaat naar advies op maat. Tijdens hoorcoachingsessies pak ik specifieke problemen aan die de cliënt ondervindt, bijvoorbeeld op de werkvloer.

Tijdens de eerste 7 jaar van mijn carrière heb ik een hoorcentrum van een grote keten uitgebouwd tot succesvolle zaak en referentie in de regio Aarschot. Mijn volgende uitdaging was klinisch technisch specialist voor hoorimplantaten waarbij ik neus-keel-oor artsen en audiologen ondersteunde in het plaatsen en aanpassen van hoorimplantaten. Ik gaf opleidingen aan de beste professionals van de sector, ik leerde over de nieuwste technologie bij de marktleider in hoorimplantaten, ik loste problemen op en leerde daarbij professionals kennen over heel Benelux. Dit heb ik 5 jaar gedaan, maar toen ben ik op de rem gaan staan. Mijn job was enorm boeiend maar ik miste iets. Ik verlangde ernaar om weer dichter bij de cliënten te staan, om de mensen die gehoorproblemen hebben écht verder te helpen. Tegelijkertijd voelde ik dat mijn visie niet altijd overeenkwam met de marketingideeën van de grote firma’s. Daarom besloot ik om mijn eigen praktijk op te starten.

Een privépraktijk, waarbij de cliënt centraal staat. In alle discretie. Waarbij er eerst wordt geluisterd en dan pas op zoek gegaan wordt naar oplossingen. Onafhankelijk, gewoon de beste oplossing voor deze persoon. In een huiselijke, gezellige sfeer.
Met één aanspreekpunt, heel persoonlijk. Op een professionele manier. Waarbij ik mijn kennis, ervaring en connecties gebruik. Maar tegelijkertijd ook een praktijk waarbij de boog niet altijd gespannen staat. Met balans tussen het werk en mijn gezin.

Als ik niet in de praktijk ben, kan je mij waarschijnlijk vinden in de Herseltse bossen, wandelend met mijn kinderen Loïc en Cilou. Of genietend van een lekker dinertje met mijn man Thomas. Of al (hard)lopend met mijn koptelefoon op, luisterend naar een interessante podcast.

1. Wat is jouw relatie tot slechthorendheid?

Ik heb Logopedie en Audiologie gestudeerd. Nu werk ik in mijn privépraktijk als audicien. Het breekt echt mijn hart als ik zie hoe sommige mensen worstelen om te kunnen verstaan. Soms is er ook echt niets meer aan te doen en moeten we dat aanvaarden en andere oplossingen zoeken, maar heel vaak lopen mensen rond met verkeerde instellingen of hoortoestellen die niet krachtig genoeg zijn voor hun gehoor. Het is mijn missie geworden om mensen met gehoorproblemen in hun dagelijkse leven te empoweren.

2. Welke tip over slechthorendheid zou jij willen geven?

Acceptatie is de eerste stap. Zolang je je gehoorprobleem niet hebt geaccepteerd kunnen we niet overgaan tot oplossingen.

3. Wat is de beste tip over slechthorendheid die jij ooit kreeg?

Hoorpauzes inlassen. Het is zo belangrijk om voor jezelf een pauze in te lassen van de luisterinspanning. Als slechthorende lever je meer inspanning dan een goedhorende om te verstaan. Het inzicht in wat de inspanning met je doet en hoe je die luistermoeheid kan vermijden, is één van de eerste stappen in het omgaan met je gehoorprobleem.

3. Wat mis jij in het aanbod op het gebied van beter horen?

Persoonlijke begeleiding! Ik ben 2 jaar geleden gestart met mijn privépraktijk omdat ik onafhankelijke en persoonlijke begeleiding miste in het aanbod. Er zijn zoveel schitterende oplossingen op de markt. Mensen verdienen een audioloog met de kennis er ervaring die op de hoogte is van alle oplossingen. Daarom startte ik een privé praktijk op. Ik vertrek vanuit het verhaal van de cliënten. Ik vind het belangrijk dat voor iedere cliënt een persoonlijk plan wordt opgesteld. Ik begeleid mensen door naar hen te luisteren met veel openheid en nieuwsgierigheid.

Ik vind het heerlijk om mensen met gehoorverlies op een transparante manier te informeren over de verschillende mogelijkheden.

4. Waar ben je trots op?

De opstart van mijn praktijk, daar ben ik best trots op. Ik had nooit gedacht dat ik dat ging kunnen. Ik ben blij dat ik in het diepe ben gesprongen en volledig op mijn eigen manier een praktijk heb opgericht waarbij creativiteit en persoonlijke aanpak centraal staan.

5. Welke blogpost van deze website moet een ander lezen?

‘Wat helpt mij om goed te kunnen blijven functioneren op werk.’

Gehoorproblemen op het werk is ondertussen een soort van stokpaardje geworden van mij. Ik heb tijdens mijn trajecten van het afgelopen jaar namelijk gemerkt dat veel mensen veel vragen hebben bij de aanpak van hun gehoorprobleem op het werk.

Je kan dan misschien wel al een hoorapparaat hebben, maar hoe communiceer je met je collega’s of klanten over je gehoorprobleem? Hoe ga je om met groepsgesprekken, vergaderingen, grote galmende ruimtes, achtergrondlawaai, of een slechte telefoonlijn?

Op dat vlak is er nog maar weinig ondersteuning voor de werkende mensen. Welke hulpmiddelen bestaan er allemaal? Op welke tegemoetkomingen kan je rekenen? Wat als we – na Corona – binnenkort allemaal weer gezellig in het geroezemoes gaan zitten vergaderen? Hoe omgaan met de luistervermoeidheid die ermee gepaard gaat?

Blogs zoals deze zijn superbelangrijk om het probleem onder de aandacht te brengen en om van elkaar te kunnen leren. Bedankt voor al je interessante tips!

Zelf heb ik een online traject opgezet ‘Hearing like a boss’ naar een beter gehoor op het werk waarbij er allerlei tips en strategieën worden aangereikt om weer scherp te staan en te kunnen meepraten in elke moeilijk situatie. 

6. Waar word je gelukkig van?

De positieve verhalen van mijn cliënten tijdens een eerste controle na het meekrijgen van testtoestellen. Als cliënten mij vertellen dat ze na een sessie een andere mindset hebben gekregen, weer positief in het leven staan, weer hoop hebben gekregen in het uitoefenen van hun job,… tja dan kan mijn dag niet meer stuk. Daar krijg ik energie van en dan ben ik alleen maar meer overtuigd van het unieke concept van de praktijk.

Ben of ken jij iemand die in deze rubriek zou moeten komen? Laat het mij weten! Wil je reageren op Celine haar verhaal? Je kunt hieronder een berichtje achterlaten!

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten