Sinds een jaar review ik hoortoestellen. Ik leen de toestellen een paar maanden en gebruik deze in het dagelijks leven. Op die manier krijg ik een goed beeld van alle hoortoestellen merken. Hoewel veel toestellen op elkaar lijken zijn er ook echt verschillen. Aan mij natuurlijk de taak om te ontdekken waar dit verschil in zit en hoe ik het toestel ervaar. Toch zit er op de meeste toestellen tegenwoordig een functie die niet zozeer merk-, maar audicien afhankelijk is. Namelijk hoorzorg op afstand. Ik krijg er geregeld vragen over. En de meeste zijn nogal sceptisch. Werkt dat wel?
Het afgelopen jaar gebeurde het geregeld dat ik gebruik heb gemaakt van Remote Care. De benaming die gebruikt wordt voor ‘hoorzorg op afstand’. De eerste keer dat ik een hoortoestel kreeg met deze functie was ik vooral heel erg benieuwd naar hoe dit zou werken. Mijn ervaringen met het laten afstellen van een hoortoestel in de winkel waren niet altijd een succes. Op locatie dacht ik vaak dat het goed was, maar als ik naar buiten stapte merkte ik soms al direct dat ik er toch niet tevreden mee was. Om het vervolgens toch maar twee weken te proberen en tot de conclusie te komen dat dit toch niet het gewenste resultaat was en ik weer een nieuwe afspraak in moest plannen. Hoewel mijn vorige audicien in de buurt zat, was het in onze gezinssituatie toch altijd een beetje passen en meten. Het liefst ging ik namelijk zonder kind naar de audicien, maar dat waren ook de momenten dat hij op de opvang zat en ik moest werken. Dan bleven de weekenden over. Maar nu kon ik dit dus op afstand regelen. Fijn, zeker ook met alle beperkingen rondom corona bleek dit een uitkomst.
Om even terug te komen op mijn eerste keer ‘hoorzorg op afstand’. Ik durfde niet! Bovenstaande zat nog zo in mijn geheugen geprent, dat ik een verandering toepassen in de instellingen, als iets ingewikkelds zag. Maar wat bleek, dit was het niet. Want als ik niet tevreden zou zijn over de nieuwe instellingen, kon ik het zelfs een paar dagen later al weer anders laten instellen. Wat een uitkomst! Met als gevolg dat de hoortoestellen niet in het doosje bleven zitten, maar ik ze gewoon bleef dragen.
Hoe werkt het?
- Maak telefonisch een afspraak met de audicien
- Installeer de app op jouw telefoon
- Open de app op het afgesproken tijdstip
- Klik in de app op de afspraak en wacht tot de audicien in beeld komt
- Doorloop samen met de audicien de mogelijkheden
- Test de aanpassingen direct
Door een rechtstreekse verbinding met de audicien, kan deze direct de hoortoestellen afstellen op mijn wensen. Daarnaast is er keus tussen een video- of spraakoproep met de audicien.
Werkt het voor mij?
Absoluut. Allereerst bespaart het mij tijd en stress. Ik heb de hoortoestellen op mijn werk laten instellen, in de auto en thuis op de bank. Omdat ik al in mijn eigen omgeving ben, ervaar ik direct of de aanpassing helpend is. Daarnaast ben ik het afgelopen jaar geopereerd aan mijn oor en opnieuw moeder geworden. Dit waren momenten dat ik merkte dat de hoortoestellen anders moesten worden afgesteld. En juist dit waren dan ook momenten dat het voor mij heel fijn was dat mijn audicien bij mij thuis kwam of dat ik dit via Remote Care kon laten aanpassen omdat ik niet mobiel was. De laatste keer zat ik samen met mijn newborn op de bank met een kopje thee. Ideaal, alleen ontbrak nu het koekje, want die had ik thuis niet…
Wellicht heb jij nog tips of ideeën? Je kunt ze hieronder delen, zodat een ander er weer iets aan kan hebben!