Artificial Intelligence, of AI, in jouw hoortoestel is een term die je tegenwoordig overal hoort. Maar wat betekent het eigenlijk voor hoortoestelgebruikers? Een paar jaar geleden kreeg ik voor het eerst te maken met een hoortoestel dat AI gebruikte. Toen wist ik nog niet precies wat dat inhield en eerlijk gezegd vond ik het allemaal een beetje vaag. Maar na verloop van tijd begon ik te merken dat AI voor ontwikkelingen zorgt, en hoe het de manier waarop ik geluiden ervaar enorm verbetert. Je kunt dan denken aan het feit dat ik beter in drukke ruimtes kan verstaan, dat ik minder moe ben na een dag werken of dat de windruisonderdrukking verbetert. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Lees de blog!
Een uitdaging voor ons, hoortoestelgebruikers, is dat elke fabrikant zijn eigen termen gebruikt om de AI-mogelijkheden te omschrijven. De een spreekt over een “own voice processing,” “Pure sound”, “Deep Neural Network”, “Edge Mode” en de ander heeft het over een “4D-sensor.” Het klinkt allemaal geweldig, maar het zorgt er ook voor dat je door de bomen het bos soms niet meer ziet. Toch valt niet te ontkennen dat de ontwikkelingen op het gebied van AI een groot verschil maken in onze dagelijkse beleving.
Laten we eerst even kijken naar wat AI in jouw hoortoestel eigenlijk kan doen. AI kan namelijk helpen om geluiden om ons heen veel beter te herkennen en te filteren. Denk bijvoorbeeld aan een drukke ruimte waar mensen door elkaar praten. Maar door AI kan het hoortoestel steeds beter leren om alleen de stem van de persoon die voor me staat naar voren te halen, terwijl het achtergrondlawaai wordt verminderd. Dit soort technologie maakt het voor ons als hoortoestelgebruikers ineens een stuk makkelijker om gesprekken te volgen in omgevingen die vroeger ontzettend vermoeiend waren. Maar hoe weet ik nou of de ene technologie nou beter of anders is dan de ander? Of is het allemaal hetzelfde en krijgt het gewoon een andere naam als marketingstrategie? Inmiddels review ik al een aantal jaren hoortoestellen, maar ik kan het je niet vertellen. Al die namen zijn ook nog eens lastig te vertalen naar het Nederlands of überhaupt uit te spreken.
What’s in the name?
Inmiddels heb ik mij daarbij neergelegd en bedacht dat die namen blijkbaar nodig zijn door de hoge concurrentie en het snel veranderende technologieveld. Want laten we wel wezen, de competitie binnen deze branche is giga. Aan de andere kant is AI in jouw hoortoestel behoorlijk ongrijpbaar en kan ik mij voorstellen dat los van marketing het dus ook gebruikt wordt om het voor ons als gebruikers begrijpelijker en tastbaarder te maken. Daarnaast voelt het voor mij iedere keer weer als een nieuwe ontwikkeling. Of ik daarmee op het verkeerde been wordt gezet weet ik niet. Dat is dan toch echt het voordeel van het reviewen, dat ik dit ook echt mag beluisteren. Voor oogvoororen.nl, review ik hoortoestellen en iedere keer weer verbaasd mij het welk term de fabrikant nu weer gebruikt heeft.
Wat ik merk, en wat misschien anderen ook wel ervaren, is dat hoortoestellen dankzij AI steeds “slimmer” worden. Ze passen zich aan op verschillende geluidsomgevingen en lijken als het ware met ons mee te leren. AI-algoritmen in de nieuwste hoortoestellen kunnen zelfs voorspellen welke geluiden belangrijk voor ons zijn, gebaseerd op eerdere interacties. Dit betekent bijvoorbeeld dat als jij vaak naar de stemmen van je familie luistert, het hoortoestel dit onthoudt en nog beter focust op hun stemmen, terwijl achtergrondgeluiden naar de achtergrond verdwijnen. Wat de naam of term ook is, er ligt een hoop vernieuwing voor ons in het vooruitzicht. Toch zou ik een voorstander zijn van het beestje gewoon bij zijn naampje noemen. Zorgt meteen voor een stuk minder verwarring!

Voorbeelden van AI-Functies in jouw hoortoestel
#1 Automatische omgevingsherkenning
Stel, je loopt buiten op straat en ineens begint het te regenen. Sommige hoortoestellen kunnen dankzij AI detecteren dat het geluidslandschap verandert en passen zich automatisch aan zodat het storende geluid van de regen niet te overheersend wordt. Dit soort aanpassingen maken een enorm verschil in ons dagelijks leven en verlichten het “luisterwerk” dat hoortoestelgebruikers vaak ervaren.
#2 Spraakoptimalisatie
In een café zitten of in een drukke omgeving zijn wordt met AI een stuk makkelijker. AI-gebaseerde toestellen kunnen in zulke situaties de stem van degene tegenover je naar voren brengen, terwijl andere stemmen of achtergrondgeluiden juist naar achteren verdwijnen. Dit zorgt ervoor dat je gesprekken kunt blijven volgen zonder constant te hoeven schakelen.
#3 Slimme ruisonderdrukking
Veel toestellen beschikken over AI-gestuurde ruisonderdrukking. Dit betekent dat het toestel zelf onderscheid kan maken tussen wat “geluid” is en wat “ruis” is, en daarop reageert. Waar je vroeger misschien continu handmatig moest instellen, doet de AI dat nu voor je, zodat jij meer energie overhoudt voor andere dingen.
#4 Self-Learning hoortoestellen
Sommige nieuwe modellen onthouden je voorkeuren en passen hun instellingen hierop aan. Dit “leren” gebeurt automatisch; je hoeft dus niet constant zelf aan de instellingen te sleutelen. Stel je voor dat je graag luistert naar podcasts of telefoongesprekken voert; het toestel leert dat je in zulke situaties meer behoefte hebt aan duidelijke spraakherkenning en past zijn gedrag daarop aan.

De toekomst van AI in hoortoestellen
AI is een technologie die alleen maar verder ontwikkeld wordt. Voor ons als gebruikers is het spannend om te bedenken wat er nog allemaal gaat komen. Misschien zijn er straks hoortoestellen die volledig met onze gedachten of stem aangestuurd worden, of die real-time vertalingen kunnen doen bij gesprekken in een andere taal. De snelheid waarmee de technologie zich ontwikkelt, betekent dat de mogelijkheden eindeloos lijken.
Het blijft natuurlijk wel een ongrijpbaar onderwerp. Want ondanks dat ik merk dat mijn hoortoestel me steeds beter helpt, begrijp ik niet precies hoe het allemaal werkt. Maar misschien is dat ook niet nodig. Het belangrijkste is dat AI ons helpt om beter te kunnen horen en makkelijker te communiceren, zonder dat we er zelf al te veel moeite voor hoeven doen.
1 Reactie
Super interessant dat AI, maar wanneer ik zelflerend zie, denk ik meteen: “Wat wordt allemaal doorgegeven aan de fabrikanten en misschien aan anderen met minder goede bedoelingen?” Kortom: wordt je privacy wel gewaarborgd?